In de voorgaande hoofdstukken hebben we invulling gegeven aan de diverse componenten die de basis vormen voor het algemeen wetenschappelijk model. Het algemeen wetenschappelijk model is het conceptueel raamwerk voor MVO-verslaggeving. In de tweede paragraaf wordt conceptueel raamwerk voor MVO-verslaggeving beschreven aan de hand van de verschillende componenten. In de paragraaf ‘MVO-Transparantiemodel’ wordt het MVO-Transparantiemodel samengesteld, wat de visuele weergave is van het conceptueel raamwerk voor MVO-verslaggeving. Het hoofdstuk sluit af met een conclusie.
Financiële verslaggeving beschikt reeds sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw over een conceptueel raamwerk. Uit het rapport ‘Meer dan euro’s alleen’ kan geconcludeerd worden dat voor MVO-verslaggeving nog geen conceptueel raamwerk bestaat. In de voorgaande hoofdstukken heb ik op basis van literatuurstudie de componenten verzameld en beschreven, die onderdeel uitmaken van het conceptueel raamwerk voor MVO-verslaggeving. Uit deze literatuurstudie is naar voren gekomen, dat het conceptueel raamwerk voor MVO-verslaggeving grote overeenkomst heeft met het conceptueel raamwerk voor financiële verslaggeving. Zoals ten aanzien van de vier kwalitatieve karakteristieken van bruikbare informatie, de gebruikers van de verslaggeving en het inzicht wat gebruikers wensen te verkrijgen en het feit dat gebruikers beslissingen willen kunnen nemen op basis van de verantwoording.
Op een aantal punten is het conceptueel raamwerk voor MVO-verslaggeving afwijkend. Ten eerste wordt aan het raamwerk het element ‘Motivatie’ toegevoegd. Dit is van belang, omdat MVO- verslaggeving niet wordt verplicht via een wettelijk kader, zoals wel het geval is bij financiële verslaggeving door middel van Boek 2 Titel 9. We kunnen stellen dat financiële verslaggeving als gevolg van wetgeving voortkomt uit extrinsieke motivatie door de wetgever. Ten tweede gaat MVO over meer dan economische resultaten of het toevoegen van economische waarden, zoals bij financiële verslaggeving. MVO omvat ook resultaten en het toevoegen van waarden op de sociale en ecologische gebieden. In de MVO-verslaggeving en in het conceptueel model hebben deze drie elementen een plaats. Als laatste betekent dit, dat een MVO-verslag een breder inzicht biedt in de positie en prestaties van een organisatie dan een financiële verslag.
De Componenten van het MVO-Transparantiemodel
Het conceptueel raamwerk voor MVO-verslaggeving bestaat uit de volgende componenten:
Motivatie
Ten eerste moet een organisatie gemotiveerd zijn om maatschappelijk verantwoord te willen ondernemen en hierover verslag te willen leggen. Deze motivatie kan intrinsiek, extrinsiek - of a- motivatie zijn. Dit leidt tot de eerste component van het MVO-Transparantiemodel.
Eerste component MVO-Transparantiemodel
MVO
Als een organisatie gemotiveerd is om maatschappelijk verantwoord te ondernemen en hierover verslag wil leggen, moeten organisaties gelijktijdig en op evenwichtige wijze waarde toevoegen aan ‘People, Planet en Profit’. Dit leidt tot de tweede component van het MVO-Transparantiemodel.
Tweede component MVO-Transparantiemodel
Transparantie
Wanneer een onderneming verslag wil leggen over haar MVO zal dit op een transparante wijze moeten gebeuren. Informatie in de verantwoording zal moeten voldoen aan de kwalitatieve kenmerken betrouwbaarheid, begrijpelijkheid, relevantie en vergelijkbaarheid. Dit leidt tot de derde component van het MVO-Transparantiemodel.
Derde component MVO-Transparantiemodel
Inzicht
Alleen door transparante verslaglegging zal het MVO-verslag leiden tot inzicht bij de gebruikers van de informatie over de MVO positie, de MVO prestaties en de wijzigingen in de MVO positie van de organisatie. Op basis van dit inzicht kan de gebruiker economische, sociale en ecologische beslissingen nemen. Dit leidt tot de vierde component van het MVO-Transparantiemodel.
Vierde component MVO-Transparantiemodel
Op basis van deze componenten wordt het MVO-Transparantiemodel samengesteld.
Het MVO-Transparantiemodel beoogt een algemeen wetenschappelijk conceptueel model te zijn over transparante verantwoording over MVO, wat bij gebruikers leidt tot inzicht in de MVO positie, MVO prestaties en wijzigingen in de MVO positie van een organisatie. Het MVO-Transparantiemodel wordt in het vervolg van deze scriptie, in Deel B en in Deel D, gebruikt als toetsingskader voor de G3 Richtlijnen en de maatschappelijke verslagen van de staatsdeelnemingen. Het MVO- Transparantiemodel wordt als volgt visueel weergegeven:
MVO-Transparantiemodel
Het MVO-Transparantiemodel is weergegeven in een 2-D piramide. Omdat de linkerzijde de componenten weergeeft, waaruit het MVO-Transparantiemodel bestaat en de rechterzijde de invulling weergeeft van elke component. Voor de piramidevorm is gekozen, omdat hiermee wordt weergegeven, dat gemotiveerde, transparante MVO-verslaggeving tot iets leidt, namelijk tot inzicht voor de gebruiker van de informatie.
In dit hoofdstuk is het conceptueel raamwerk voor MVO-verslaggeving vorm en inhoud gegeven. Het conceptueel model komt grotendeels overeen met het conceptueel raamwerk van financiële verslaggeving. Het conceptueel model voor MVO-verslaggeving bestaat uit ‘Motivatie’, ‘MVO’, ‘Transparantie’ en ‘Inzicht’. Op basis van deze componenten is het MVO-Transparantiemodel visueel vormgegeven, wat als toetsingskader gebruikt wordt voor de G3 Richtlijnen en de maatschappelijke verslagen van de staatsdeelnemingen.